Rodičovský příspěvek je základní sociální dávka poskytovaná rodinám. Jedná se o dávku plošnou, tedy neomezenou povinností mít sociální pojištění či podmíněnou majetkovým testem. Ostatní sociální dávky jsou omezeny buď existencí pojištění (např. peněžitá pomoc v mateřství) či výší příjmu rodiny (přídavek na dítě, porodné).
Základní podmínkou pro přiznání rodičovského příspěvku je osobní, celodenní řádná péče o nejmladší dítě v rodině. Řádná péče dítěte není nijak definována, jediná z podmínek, která by se k ní dala přiřadit, je snížení příspěvku pro rodiče, jež byli pokutováni za neplnění školní docházky. Nejedná se však o řádnou péči o dítě, za nějž rodičovský příspěvek náleží, ale o starší dítě v rodině. Rozhodující podmínkou pro nárok na dávku je tedy celodenní řádná péče o dítě. V současné době je podmínka vymezena návštěvou předškolního zařízení na 92 hodin měsíčně, do dvou let věku dítěte. Děti zdravotně postižené mají více možností navštěvovat specializované zařízení při zachování nároku na rodičovský příspěvek. Aktuálním trendem je zeslabování této podmínky. Došlo již ke snížení věkové hranice ze 3 let věku dítě na 2 roky věku dítěte a zdvojnásobení délky možného pobytu dítěte v předškolním zařízení.
V současné době je navrženo zrušení omezení pro návštěvy v předškolním zařízení nebo další rozšíření doby pro návštěvu předškolního zařízení. Při provedení jedné z těchto změn by došlo k tomu, že se i druhá podmínka pro rodičovský příspěvek stane bezobsažnou. Z hlediska státu navíc dojde k nárustu výdajů, jelikož bude stát hradit jak rodičovský příspěvek, tak předškolní zařízení. Bez stanovených podmínek pro dávku se z rodičovského příspěvku stává rozložené porodné. Což je zvláštní vzhledem k tomu, že porodné je v současné době nejpřísněji posuzovanou dávkou státní sociální podpory. V rámci dávky musí být příjem rodiny nižší, než součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,70 a náleží pouze prvním dvěma dětem matky. U porodného ovšem nedošlo ke zvýšení koeficientu jako přídavku na dítě a dosáhne na něj tedy méně rodin.
Je na zvážení, zda v rámci proklamovaného sladění pracovního a rodinného života nedochází k diskriminaci těch rodičů, kteří preferují vychovávat dítě do 3 let věku dítěte doma, místo, aby ho umístili do předškolního zařízení. U těchto dětí dochází ke zdvojení státních výdajů, kdy stát platí jak rodičovský příspěvek, tak i náklady na umístění dítě do předškolního zařízení. Stát tedy vydává větší finanční prostředky na tyto děti. Nejprve zaplatí rodiči dítěte za celodenní řádnou osobní péči, aby péči o dítě nakonec provedlo předškolní zařízení, které je také placeno z veřejných prostředků. Z rodičovského příspěvku tak činí postupně vyplácené porodné, na nějž na rozdíl od opravdového porodného dosáhnou všechny rodiny. Otázkou tedy je, zda při pokračování tohoto trendu má porodné stále existovat či jestli tuto velmi přísně nastavenou dávku nezrušit. Vyprázdněný rodičovský příspěvek by se pak mohl přejmenovat na porodné, tedy dávku vyplácenou za porod dítěte a nikoliv na příspěvek vyplácený rodičům za péči a výchovu dítěte v jeho nejrannější a nejdůležitější fázi vývoje. Ten totiž navrhovanou změnou zákonodárce opouští.
Autor: Jan Pivoda