Po více jak čtyřech měsících dohadování se nám podařilo zjistit, že na MŠMT skutečně existuje pracovní skupina k vypracování metodiky pro školy: jak přistupovat k trans a LGBT žákům ve školách. V ní jsou za MŠMT zastoupené známé firmy a spíše aktivisté než úředníci.
Co jsme se dozvěděli? Členy koordinačního týmu za MŠMT je Mgr. Vítězslav Slíva a Mgr. Lucie Viktorinová.
Mgr. Vítězslav Slíva je aktivista v oblasti rovnoprávnosti menšin s odlišnou sexuální orientací a spoluzakladatel spolku Charlie, zaměřeného na podporu práv „gay, lesbických, bisexuálních, asexuálních a transgender jedinců“ a působícího na Karlově univerzitě.
Slíva se už v roce 2016 podílel na publikaci České školy pod lupou: Výzkum homofobie a transfobie na školách, kterou vydal LGBT+ spolek Proud, zakládající organizace iniciativy Jsme fér. Tiskové konference při příležitosti vydání této publikace se zúčastnila také tehdejší předsedkyně České společnosti pro inkluzivní vzdělávání a nynější vládní zmocněnkyně pro lidská práva, Klára Laurenčíková Šimáčková.
Slíva byl taktéž členem týmu, který řešil jeden z prvních pilotních projektů prosazujících genderovou ideologii v českém školství započatý ke konci éry ministryně školství Kateřiny Valachové (ČSSD) v roce 2017 a nazvaný „Optimalizace institucionálního zabezpečení genderové rovnosti na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy“. Projekt trval do března 2020, byl financovaný převážně operačním programem EU Zaměstnanost a objem finančních prostředků činil skoro sedm milionů korun. Po jeho skončení přešel řešitelský tým přímo pod státního tajemníka MŠMT.
Mgr. Lucie Viktorinová je rezortní koordinátorkou genderové rovnosti na MŠMT. Ta vedla již výše zmíněný projekt. Svůj magisterský titul získala na Fakultě humanitních studií UK s diplomovou prací nazvanou Žena jako protivník: manifestace sexismu v časopise Maxim.
Zbytek jsou zástupci lobbistického spolku Transparent (Viktor Heumann) a Národního ústavu duševního zdraví (Pavla Doležalová) propagující transgender ideologii, samozřejmě za podpory EU fondů.
Nová metodika bude „stylově” prezentována na festivalu Prague pride, což není žádná kulturní událost, ale dle ideologické woke zásady, že vše osobní je politické, se jedná o manifestaci ideologie s náboženskými prvky.
Ministerstvo školství je festivalu hrdosti hrdým partnerem, je ale otázka, zda nepopírá čl. 2 odst. 1 Listiny základních práv a svobod garantující, že náš stát není vázán na výlučnou ideologii nebo náboženství. Při pohledu na podporovatele festivalu a samotného pořadatele o tom má člověk trochu pochybnost.
Celý příběh začal tím, že Národní pedagogický institut (zřizovatelem je MŠMT, které na tuto instituci delegovalo mnoho svých vlastních úkolů) se na svých webových stránkách pochlubil, že připravuje metodiku pro školy ve spolupráci s organizací Transparent z. s. a zástupkyní Národního ústavu pro duševní zdraví.
Transparent je lobbistická organizace, která tlačí genderovou transideologii jak do škol, tak i v rámci legislativy. Lobbuje za snížení věkové hranice pod 18 let pro úřední změnu pohlaví a účelově zamlčuje negativní zdravotní následky při užívání hormonů a blokátorů puberty a dokonce člen výboru tohoto spolku (občanským jménem Tomáš Prokopič vystupující pod jménem Lenka Králová) mluví na svém youtubovém kanálu s nezletilým o možnosti obstarat si hormony mimo lékařský předpis, tedy na černém trhu, za což si vysloužil trestní oznámení od spolku Pluralis.
Stejně tak Národní ústav duševního zdraví není rezistentní vůči vlivu aktivistů a nebojí se doporučovat standardy pro transgender osoby od organizace, která momentálně čelí obrovské kritice a reputačnímu problému, jelikož se ukázalo, že tito „experti” jsou mimořádně pokrytečtí. A jejich pokrytectví přináší zmrzačené děti. Veřejně totiž tato organizace doporučuje, aby se osobám s genderovou dysforií vycházelo maximálně vstříc v jejich požadavcích na změnu pohlaví, avšak za zavřenými dveřmi (což se provalilo kvůli kauze WPATH Files) se ukazuje, že mezi sebou jednoznačně sdílí pochybnost o tom, zda jsou nezletilý a jeho rodiče schopni poskytnout informovaný souhlas k zákroku hormonální léčby a procesu změny pohlaví.
Proto jsme se z důvodu ochrany práv dětí a rodičovských práv a raketového nárůstu žáků identifikujících se jako transgender (osoby s genderovou dysforií) ministerstva školství zeptali:
- Za jakých podmínek náměstci MŠMT vyhoví žádosti libovolných fyzických osob a svolají s nimi společnou schůzku s vedoucími odborů?
- Kdy k této schůzce došlo, kdo se jí zúčastnil a co bylo jejím obsahem?
- Existuje zápis ze schůzky vedoucích odborů s Viktorem Heumannem a Pavlou Doležalovou? Pokud ano, žádáme o zaslání.
- K jakému datu byla zmíněná pracovní skupina založena?
- Jak zní zadání dané skupiny? Jak jsou definované její cíle? Žádáme o poskytnutí zakládacího dokumentu (rozhodnutí) skupiny, ve kterém je tato informace obsažena.
- Jaký byl a je aktuální seznam členů dané pracovní skupiny?
- Bere skupina při své činnosti v potaz metodiku britského ministerstva školství z 19. prosince 2023, která se zaobírá obdobnou tématikou? Reflektovala jej pracovní skupina při některé ze svých činností? Jak jej reflektovala/proč se jej rozhodla nereflektovat?
Na otázku č. 1 jsme dostali dne 30. dubna 2024 velmi vágní odpověď. Zbylé otázky zůstaly bez odpovědi, proto jsme se museli obrátit na samotného ministra školství a následně i na Úřad pro ochranu osobních údajů až jsme konečně dne 26. července 2024 dostali od ministerstva požadované odpovědi, které zde citujeme:
„ad 2) Ke schůzce došlo dne 5. prosince 2022. Dle informací z pracovního diáře byli ke schůzce přizváni následující zástupci sekce vzdělávání a mládeže (názvy útvarů sekce vzdělávání a mládeže jsou uvedeny podle aktuálně platné systemizace služebních a pracovních míst v Ministerstvu školství, mládeže tělovýchovy): stálý zástupce vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže Mgr. Jaromír Beran, ředitel odboru středního, vyššího odborného a dalšího vzdělávání Ing. Bc. Petr Bannert, Ph.D., ředitel odborupředškolního a základního vzdělávání PaedDr. Michal Černý, ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství Mgr. Jan Vöröš Mušuta a Vámi citovaní zástupci jiné právnické osoby. Další jednání se zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy proběhlo s tématikou (obsahem), jak jsem uvedl ve svém dopise ze dne 30. dubna 2024, evidovaném pod č. j. MSMT-44/2024-35, případně viz níže, kde uvádím obsah jednání.
ad 3) Zápis z uvedeného jednání nebyl pořizován.
ad 4) První jednání proběhlo dne 25. ledna 2023.
ad 5) „Pracovní skupina“, jak zmiňujete v žádosti, je takto pracovně označována. Není zřízena žádným vnitřním předpisem, nejsou vydány žádné řídící akty. Jedná se o tzv. konzultační tým pro přípravu metodiky (zástupci ministerstva konzultují uvedené záležitosti sodbornou veřejností). Tým je soustředěn na genderově nonkonformní a LGBTQ studující. Podobným jednáním na různá témata vyplývající ze Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ dochází pravidelně. Častokrát také reagujeme na podněty ze strany škol a školských zařízení, odborné veřejnosti a zákonných zástupců dětí a žáků. V uvedené záležitosti vzešla poptávka o metodické informace ohledně této specifické problematiky a doporučení MŠMT pro práci s těmito žáky.
Metodické materiály pomáhají ředitelům škol a školských zařízení a pedagogům vytvořit bezpečné prostředí ve školách pro genderově nonkonformní a LGBTQ studující. Jejím cílem je taktéž pedagogům doporučit to, kam se mohou dále obrátit v případě potřeby další pomoci, jak se studujícími nakládat, aby neohrozili jejich bezpečnost či duševní zdraví. Metodika se zabývá tématem wellbeingu těchto studujících a možnými způsoby podpory jejich wellbeingu. Dokument tak přirozeně reaguje na potřeby pedagogů, kteří se s těmito tématy ve škole běžně setkávají.
ad 6) Tzv. konzultační tým jedná ve složení: Mgr. Lucie Viktorinová (resortní koordinátorka genderové rovnosti MŠMT, oddělení personální), Mgr. Vítězslav Slíva (oddělení strategií) a další zástupci odborné veřejnosti, resp. jiných právnických osob.
ad 7) O „britské metodice“ jsme informováni, zástupci z uvedeného týmu ji konzultovali se zahraničními kolegy a podle naší znalosti nebyla uvedená metodika nikdy oficiálně schválena.“
Na závěr ještě pár postřehů k těmto odpovědím MŠMT. I přes naše otázky jsme stále nedostali odpověď, kdo adresně vznesl poptávku po metodické podpoře.
Zároveň je naprosto nepochopitelné, že se MŠMT obrátilo na lobbistickou organizaci prosazující zhoubnou genderovou ideologii právě pro žáky. Je to asi tak, jako by se ministerstvo financí ptalo bank, jak je má regulovat.
Avšak u ministra Beka nás to až tak nepřekvapuje. Jednoznačně se ukazuje, že ministerstvo školství již delší dobu neřídí ministr, ale aktivisté, kteří tento resort bez legitimního mandátu obsadili. Jen jim ministr Bek nehodlá klást odpor. Naopak se snaží vlísat do přízně těchto aktivistů. I proto jeho ministerstvo podporuje festival Prague pride, místo aby řešil reálné problémy školství, na jehož destrukci se již několik let systematicky pracuje. Tak hlavně, že máme vládu plnou samých pedagogů, včetně těch vysokoškolských.
Aby této vládě nezbylo jen tolik voličů jako v ČR trans osob!