Předposlední den roku 2024 vydalo ministerstvo školství tiskovou zprávu, že revize rámcových vzdělávacích programů (RVP) – dříve osnovy – byla schválena. Finální text byl veřejnosti představen na tiskové konferenci až 14. ledna 2025. S novými osnovami měly být zveřejněny i vzorové tři školní vzdělávacích programy. Ty jsme neviděli ani na tiskovce. A asi je neuvidíme všechny tři ještě dlouho. Zato metodická podpora a „nezávazné“ části RVP včetně metodické podpory jsou od tiskovky k dispozici a čítají více jak 900 stran textu. Co to znamená pro naše děti a naši budoucnost?
Bylo poněkud zvláštní, že rámcové vzdělávací programy pro ZŠ a MŠ byly ministrem školství schváleny těsně před Silvestrem, ale veřejně byly dostupné až po tiskovce. To vyvolává otázky, proč se k tomuto kroku resort uchýlil. Nám se podařilo získat interní verzi pro poradu vedení těsně před schválením a zveřejněním.
Ani ta nás ovšem nepotěšila, jelikož vůbec nevyslyšela hlasy veřejnosti. Veřejnost ve svých více než osmi tisících připomínkách především kritizuje nesrozumitelnost a odmítá ideologizaci školství.
Naopak proti původně představenému textu v březnu 2024 jde schválené RVP v ideologii ještě mnohem dál, tedy cestou, která je poptávce veřejnosti na hony vzdálená. Nový RVP přináší obrovské změny hlavně v tom, že neobsahuje žádné konkrétní učivo, ještě více rozvolňuje počty hodin jednotlivých předmětů i způsob jejich řazení do výuky (více nechává na školách kolik, čeho, kdy a jak budou či nebudou učit), takže i když jeden z deklarovaných cílů revize je snižování nerovností, už jen tímto je nový RVP vytváří v ještě větším měřítku, než nerovnosti máme dnes. Je to jak Potěmkinova vesnice, stavíme něco, co v reálu prostě není, nefunguje nebo jen naoko.
Text nového RVP je ještě více neuchopitelný a obsahuje nové vzdělávací cíle a hodnoty, které jsou ideologicky zabarvené. Je téměř jisté, že toho někteří učitelé ve spolupráci s neziskovým sektorem využijí. RVP k tomu v závazné části přímo vybízí. K zapojení mimoškolních aktérů bude docházet v daleko větším měřítku než jak se to děje dnes.
S tím samozřejmě mnohé neziskové organizace dopředu počítají, protože se přímo či nepřímo na tvorbě RVP podílely a jejich metodické materiály jsou už připravené právě v souladu s nově přijatým RVP. Viz třeba materiály spolků SOFA připravené na pojem wellbeing (financovaného EHS fondy Islandu, Lichtenštejnská a Norska), na jehož přípravě se v rámci pracovních skupin k RVP podílela spoluzakladatelka SOFA Lenka Felcmanová (dříve ČOSIV), Konsent (financovaný Evropskou komisí, Fondy Islandu, Lichtenštejnská a Norska a Americkou ambasádou) nebo koalice aktivistických organizací, což jsou Transparent (lobbující za transgender ideologii) Prague Pride a Queer filmový festival Meziparta spolu s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy provozují v rámci projektu Time Is Now financovaného Evropskou unií s názvem UČÍM O LGBT. Níže drobná ukázka metodického listu z tohoto podivuhodného webu:
Metodický list Člověk a společnost, jazyk a jazyková komunikace, Social Media Bingo. Zdroj: https://ucimolgbt.praguepride.com/method-lists/social-media-bingo/
Dokument tak podle nás výrazně zasahuje do ústavního práva rodičů na výchovu svých dětí podle svých hodnot. RVP například hovoří jazykem odmítnuté Istanbulské úmluvy, kdy genderově podmíněné násilí považuje za terminus technicus. Kořenem násilí není selhání konkrétního muže vůči konkrétní ženě, ale celé pojmosloví je rámováno jako násilí mužů vůči ženám. Toto ideologické pojetí se do RVP dostává nově, ale zato povinně, například v rámci minimálního preventivního programu se po škole požaduje následující: „V rámci bezpečnosti a ochrany žáků má škola vypracovaný preventivní plán ochrany žáků proti šikaně, kouření a zneužívání návykových látek, domácímu a genderově podmíněnému násilí včetně sexuálního obtěžování.“ (Základní vzdělávání závazná část RVP NE, str. 18).
Že genderově podmíněné násilí je něco, co veřejnost zdaleka nepřijímá jako vůbec platný pojem, tvůrce RVP nezajímá. Naopak to připomíná pojem třídní boj, kterým se obdobně ideologicky zaštitovali v minulém režimu.
Zatímco v aktuálně platném RVP se ještě žáci mají učit ohleduplnosti k druhému pohlaví, nové RVP přináší pojem gender v mnoha podobách, paradoxně nejčastěji v dějepisu, kde se v metodickém oddíle mluví i o queer osobách. Metodická doporučení jsou údajně nepovinná, ale tím, že jsou součástí rámcového vzdělávacího programu (RVP), který je zákonným rámcem výuky, tak rodič, který se proti tomu bude chtít vymezit, ztratí jakoukoliv možnost protestovat, protože škola i učitel tuhle metodickou podporu přijmout mohou a stejně tak ji mohou považovat za závaznou. Rodič tedy nebude mít žádné možné odvolání proti ideologickému pojetí těchto pojmů.
A nejde zdaleka jen o gender, nový RVP úplně rezignuje na hodnoty spojené s rodinou – manželství je na úplném okraji zájmu, jestli má nějakou hodnotu a význam se děti ve škole prostě nemusí vůbec dozvědět, tohle RVP neobsahuje. Zato v nich ale nové RVP bude budovat třeba enviromentální senzitivitu, kterou bude muset na úrovni splněno žák projevovat při pobytu v přírodě a učitel bude muset tento očekávaný výsledek učení (takzvané hodnotové a postojové očekávané výsledky učení, ve zkratce OVU) nějak popsat a vyhodnotit, což vypadá na další krásnou Potěmkinovu vesnici.Stejně jako když bude dítě v páté třídě sdílet své myšlenky o variantách budoucího vývoje z hlediska udržitelnosti.
Ideologizace na Západě klesá, zato u nás jsme asi ještě nedosáhli vrcholu. Škoda, že k nánosu woke a enviromentalismu dochází pod vedením premiéra, který byl formován bytovými semináři a Rogerem Scutonem. Je naším úkolem, abychom školství ideologického balastu do budoucna zbavili. RVP mají platit pro všechny od roku 2027. Změny ještě můžeme dosáhnout, jen je třeba, aby tak chtěla politická reprezentace, nová vláda. A především nový ministr školství. Resort již dávno není ovládán politiky. Žije si vlastním životem, jen je otázka, jestli za roztleskávání ministra nebo pokud ministr brzdí patami. Ještě pořád jsme demokracie. Školství je klíčem k budoucnosti, proto nenechme tuto oblast jen ideologům a plytkým heslům používaným jen před volbami.
Dost již bylo experimentů s dětmi a školami. Ono by stačilo jen pár drobných změn financování, zaplatit malý tým vypracující lepší učebnice a vše bude o poznání lepší. Místo toho zatím směřujeme do chaosu, z které budou těžit dobře připravení aktivisté a hydra živící se prováděním reforem. Přitom celá tato „revoluce“ je spolufinancována z EU fondu Next Generation EU, což je symbolické. Pro ukojení tužeb pár jednotlivců a organizací se tu prožírá budoucnost.
Next Generation EU je obrovský balík peněz schválený v době lockdownů na základě covidu určený pro členské státy ve formě půjček a grantů. Ano čtete dobře. Na tyto nesmyslné projekty si půjčujeme. A to od našich dětí, kterým dáváme do vínku tento dar, na který si od nich půjčujeme. Takto prosím už ne.